Varmt VÄLKOMMEN att följa med på vår spännande hus- och trädgårdsresa som påbörjades sommaren 2005... och som fortfarande fortsätter! Resan har varit fylld med alla möjliga upplevelser. Den har varit mödosam och tung vissa stunder, men för det mesta har den kantats av glädjestunder då lyckan varit total! Följ med och upplev vår resa, du med!

Här delar jag också med mig av mina små pysselprojekt. Oftast handlar det då om något jag skapat vid symaskinen!

Då och då kan också våra tre härliga björnungar skymta med på någon bild!

måndag 3 september 2012

Husgrunden fixas...


När bygglovshandlingarna och alla andra papper var färdiga,
kunde förberedelserna för husgrunden påbörjas.

I oktober 2005 kom grävskopan, 
till Storkillens stora glädje!


Det röjdes och grävdes.
Platsen där själva husgrunden 
skulle stå, fylldes med grus....


... och i början av november var det dags 
att placera ut de så kallade kantbalkarna.

 
Nu kunde vi för första gången få en 
upplevelse av husets storlek och placering!
 
Det var en speciell känsla att gå runt 
kantbalkarna och föreställa sig husets ytterväggar.
 


När grunden var isolerad, 
golvvärmen lagd och alla
vatten och avloppsrör dragna,
återstod en väntan på gjutning av 
själva husgrunden....

Gjutningen fick skjutas upp pga snöfall...
(Inte helt överraskande med snö i november!)


... men den sista november var det äntligen dags!
Nu hade vårt blivande hus en grund att stå på!

Julafton 2005


Fortsättning följer....


Sari


7 kommentarer:

annika sa...

Jag minns en del från den tiden. Tänk att det har gått så många år sen dess!!!

Jag gillar också solhattar speciellt då de inte är riktigt utslagna.Du gör en hel rabatt!!! Kul! Ska du blanda olika färger eller ???

Kram
annika

♥Annica-Hilmas hus♥ sa...

Häftig känsla det måste vara att få se grunden till sitt hus läggas!

Hoppas du fått en bra start på veckan!
Tack för alla dina goa kommentarer!
Jag blir jätteglad!♥

Kram Annica

Jenny sa...

Hej Sari!
Kan tänka mig att lillkillen tyckte det var spännande med den stora grävskopan:)

Ha en fortsatt trevlig dag!

kraam Jenny

Käranån sa...

Spännande att se hur eget hus blir byggt, det är ju massor man ska tänka på och ordna innan ens grävmaskin kommer på plats.
Jag följer med fortsättningen...

Nyanser av vitt sa...

Hej Sari
Plommonmarmelad :O)Det fick jag av en jobbarkompis som fick plommon av mig. Jag äter inte marmelad men kanske någon annan i familjen vill ha.
Ha det fint
Kram Agneta

carita sa...

hej! Så spännande att följa dig och din familjs husbygge! Är bilderna från din trädgård...?.... avundsjuk......
ses i morgon

Sallys hus sa...

Hallå där!
Tack för titten och dina fina ord..;)
Här var det också spännande...himmel så skoj att bygga ett helt nytt hus...ååå va härligt att få det som man vill...;)
Ska bli kul att få se fortsättningen sen..;)
kram Katarina